تبلیغات هدفمند کلیدی برای جذب مخاطب مناسب2024-05-02
معرفی بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری ویپدیا بلاگ صباویژن
در این نوع از تبلیغات کاربرانی که به نوعی علاقه خود را نسبت به محصولات شما نشان دادهاند مورد هدف قرار میگیرند. پس از کسب این اطلاعات، آگهیهای تبلیغاتی شما در وبسایتهایی که مخاطب هدفتان در آن گشت و گذار میکند نمایش داده میشود. مطالعات نشان میدهد که اگر اطلاعات کافی از بازدید کنندههای سایتتان دریافت نکنید 50 درصدشان دیگر به سایت شما برنمیگردند.
این مورد با ترغیب مشتری به هرچه سریعتر کلیک کردن روی لینک شما، موجب افزایش نرخ کلیک خواهد شد. برنامههای حمایتی با برنامههای ارجاع شباهت دارند، اما بهجای ایجاد انگیزه برای ارجاع، به مشتریان پاداش میدهند تا در نقش سفیر برند، یک کسبوکار را بهطور فعالانه در کانالهای خود تبلیغ کنند. این روش، راهی مؤثر برای افزایش وفاداری مشتری و همچنین جذب مشتریان جدید است. این استراتژی تبلیغاتی تنها میتواند در کوتاهمدت باعث جذب مشتریان زیادی شود و زیادهروی در آن به کاهش ارزش درکشدۀ محصول یا خدمات منجر خواهد شد. در این مطلب از ویپدیا 20 مورد از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری را به شما معرفی میکنیم تا آنها را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید و بیشترین مشتریان را جذب کنید.
احتمال بیشتری وجود داره که وقتی کاربران به این تبلیغات میرسن روی اونها کلیک کنن؛ این تبلیغات می تونه مشتری رو به یک صفحه جدید یا تماشای یک ویدیو هدایت کنه. بنابراین، سعی کنین در مکان های مناسب به شکلی تبلیغاتتون رو نمایش بدین که از حداکثر پتانسیل اونها استفاده کنین. در مرحله بعد، در نظر بگیرین که کدوم بخش از مخاطبان رو قراره برای کمپین اصلی خودتون هدف قرار بدین. شما می تونین این کار رو در حین تحقیق و تعیین بودجه خودتون انجام بدین؛ چون بخش مورد نظر می تونه اهداف و محل سرمایه گذاری منابع شما رو تعیین کنه. با هماهنگ کردن تلاش های بازاریابی با استراتژی کلی بازاریابی خودتون ، می تونین مطمئن بشین که به طور موثری از منابع استفاده و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنین. وقتی که به مشتریان تبلیغات مرتبط با خودشون ارائه می شه، احتمال اینکه با برند شما درگیر و به خرید نزدیک تر بشن افزایش پیدا می کنه.
این دیده شدن گسترده، نه تنها تصویر مثبتی از برند میسازد بلکه در طول زمان به افزایش وفاداری مشتریان نیز کمک میکند. توجه به نظرات، انتقادات، پیشنهادات و امتیازهایی که مخاطبان شما به محصولات و خدماتتان دادهاند، راهی برای افزایش CTR بهطور غیرمستقیم است. بهرهگیری از نظرات مثبت و محتوای تولیدی توسط کاربران راضی شما، برای ایجاد محتوای تبلیغاتی، مستقیماً منجر به افزایش نرخ کلیک خواهد شد. این روزها مصرفکنندگان و خریداران، کسبوکارهای جدید را عمدتاً با جستوجوی آنلاین پیدا میکنند. پس، برای اطمینان از بهروز بودن طراحی، محتوا، گرافیک و سئوی سایت خود، یک بار دیگر آن را بررسی کنید و اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهید.
استفاده از کانالهای نامناسب برای تبلیغات میتواند باعث عدم دستیابی به مخاطبان هدف شده یا حتی دسترسی به مخاطبان اشتباه و کاهش کارایی کمپین خواهد شد. تبلیغات برنامهریزی شده، به برندها امکان میدهد که تبلیغات خود را به صورت خودکار و بر اساس دادهها نمایش دهند. این روش با بهینهسازی فرآیند خرید فضای تبلیغاتی، کاهش هزینهها و هدفگیری بهتر مخاطبان در زمان و مکان مناسب را به دنبال خواهد داشت. در دنیای شلوغ دیجیتال، ویدئوهای کوتاه توانایی جلب توجه سریع مخاطبان را دارند.
در این راستا، برندسازی و برجستهکردن ارزش پیشنهادی منحصربهفرد، نقش مهمی در ترغیب بازار هدف دارد. برای نمونه، یک شرکت مواد غذایی با برگزاری کمپینی جذاب و ارائه تخفیفات ویژه، مشتریان جدیدی را جذب کرده و میزان فروش خود را تا ۱۵ درصد افزایش داد. چنین هدفی، اغلب با فراخوانی برای اقدام (Call to Action) همراه است تا مخاطب را به پر کردن فرم، عضویت در خبرنامه یا خرید ترغیب کند. تجربهاندوزی از کمپینها و تبلیغات قبلی و بهکارگیری اطلاعات و تحلیل آنها کمک میکند تا در تبلیغات بعدی خود هدفمندتر باشید و بتوانید مخاطبان هدف بیشتری را پوشش دهید. آمار و اطلاعات به شما کمک میکند رفتار مخاطبان هدف را در کمپینهای قبل بررسی کنید و در برنامههای جدید خود براساس موارد واقعیتر سراغ آنها بروید. بدون شک مدیران از صرف هزینه در برنامههای تبلیغاتی دنبال خروجیهای مطلوب هستند و از سوی دیگر منابعی که در اختیار بازاریابها و تیمهای تبلیغات یک کسب و کار قرار دارد، محدود است.
اگر قرار است در بازاری شلوغ و پررقابت فعالیت کنید، این استراتژی میتواند کمک کند مشتریان مخصوص خود را پیدا کنید. این رویکرد به شما کمک میکند تعداد کمپینهای بیشتری و متناسب با نیاز بخش موردنظر اجرا کنید. در این رویکرد، هدف بازاریابی، مخاطب قرار دادن تمام بازار هدف است؛ مجموعهای که سراغ بازاریابی انبوه میرود، میخواهد به بیشترین مخاطب ممکن دست پیدا کند.
در گام اول پس از بخشبندی بازار، شما باید پرسونای مشتری بالقوه که نمایندهٔ آن بخش است، تعریف کنید. با این کار، تشخیص این مسئله که در کجا و با چه پیامی به سراغ این بخش بروید، راحتتر میشود. برای اینکه کار با موفقیت انجام شود، لازم است که دقیق به جزئیات بپردازیم؛ به همین خاطر، این بخش را به ۶ قسمت تقسیم میکنیم تا هر مورد را جداگانه بررسی کنیم. در نتیجه، ارزشش رو داره که تست A/B رو به صورت منظم انجام بدین تا ببینین کدوم تبلیغات در سناریوهای خاص بهترین عملکرد رو دارن و کدوم موارد نمی تونن کارآمد باشن.
ما با هدف افزایش تعداد افرادی که برای اولین بار اکانت یکتانت خود را شارژ میکنند، به سراغ دادههای خودمان رفتیم. دادههای مشتریانی که بهتازگی ثبتنام کردند، جدا کردیم و از طریق ایمیل و پیامک، پیشنهادی شخصیسازیشده ارسال کردیم. احتمالاً فهمیده باشید برای اجرای موفق این نوع بازاریابی، به اطلاعات و دادههای مختلف از مشتریان بالقوه نیاز داریم. یکی از راههای به دست آوردن چنین اطلاعاتی، پرسشنامهها هستند؛ میتوانید از جامعهای که فکر میکنید بازار هدف شما هستند، بخواهید آنها را پر کنند. در مرحله بعد، بخش مخاطبانی که قرار است هدف اصلی کمپین شما باشند را شناسایی کنید. این کار را در حین تحقیق و تعیین بودجه انجام دهید تا بتوانید اهداف و محل سرمایهگذاری منابع خود را مشخص کنید.
اگر مایل هستید تا تبلیغات خود را از طریق سامانه پیامکی انجام دهید؛ تنها کافی است در سامانه ارسال پیامک پیام رسان ثبت نام کنید و پس از شارژ نمودن آن، پیام های خود را به صورت انبوه برای مشتریان ارسال کنید. پس از ثبت نام در سامانه پیامکی پیام رسان، به شما یک خط هدیه و پیامک هدیه اولیه جهت تست ارائه می شود. چنانچه از پشتیبانی، امکانات و خدمات این پنل پیامکی رضایت داشتید، می توانید با شارژ پنل اس ام اس به میزان دلخواه، پیامک انبوه ارسال نمایید. یعنی شما می توانید با دقت بسیار بالا افراد و مخاطبین خود را شناسایی و آن ها را هدف تبلیغات پیامکی خودتان قرار دهید.
تبلیغات کلیکی
ارسال پیامک تبلیغاتی از پنل پیام کوتاه یک روش تبلیغات است که قابلیت اجرا از طریق ارسال پیامک انبوه و هدفمند را دارد. همچنین دریافت پیامک تبلیغاتی توسط مخاطبین نیازی به دسترسی به اینترنت ندارد. دیجیکالا بهعنوان یکی از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی در ایران، هر ساله کمپینهای متنوعی را برای افزایش فروش و جذب مخاطب هدف برگزار میکند. در یکی از موفقترین کمپینهای پایان سال، هدف اصلی، ایجاد افزایش آگاهی از برند نزد مشتریانی بود که هنوز تجربه خرید آنلاین نداشتند. برای تحقق این هدف، دیجیکالا ترکیبی از تبلیغات دیجیتال در شبکههای اجتماعی و وبسایتهای پربازدید و تبلیغات سنتی (بنرهای محیطی و بیلبورد) را به کار گرفت. آمارها نشان دادند که این کمپین، به رشد ۴۰ درصدی در ترافیک وبسایت طی دورهٔ جشنواره منجر شد و نهایتاً نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را تا ۲۵ درصد افزایش داد.
با استفاده از پیامهای الهامبخش و خلاقیت در طراحی تبلیغات، برندها میتوانند هویت خود را تقویت کرده و از رقبا متمایز شوند. تبلیغات هدفمند، در اصل، یک اکوسیستم پویا ایجاد میکند که در آن رفتار کاربر به طور مداوم آگهیهایی را که میبینند، اطلاعرسانی و اصلاح میکند و احتمال تعامل و تبدیل را تضمین میکند. تبلیغات هدفمند استراتژیهای مناسبی را برای ارتباط موثر برندها با مصرف کنندگان ارائه میدهد. این روش باعث افزایش بازدهی تبلیغات و کاهش هدر رفت منابع میشود و میتواند به کسب و کارها کمک کند تا به شکوفایی و رشد بیشتری دست یابند. با استفاده از پلتفرمهای اینستاگرام و تلگرام و برنامههای ایرانی مانند ایتا و روبیکا به خوبی میتوانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربران و مخاطبان هدف خودتان قرار دهید. یعنی ممکن است حتی با یک بار بازدید از صفحهای در یک وبسایت برای مدتی طولانی تبلیغات یک محصول خاص را مشاهده کنید.
استفاده از امتیازات و نظرات مشتریان
وقتی که افراد پیشتاز رو شناسایی کردین، می تونین از طریق آزمایش مداوم A/B، بهینه سازی های لازم رو انجام بدین تا بهترین بازگشت سرمایه رو تجربه کنین. با فکر کردن خارج از چارچوب می تونین بدون از دست دادن تمرکز، دسترسی خودتون رو گسترش بدین. بازاریابی هدفمند هم به عمق شخصی و هم به وسعت علاقه مندی مخاطبان متکی هستش. اگر به راه اندازی کمپین تبلیغات هدفمند علاقه مند هستین، در این قسمت می تونین گام های لازم برای این کار رو ببینین تا از مراحل عملی انجام تبلیغات هدفمند درک بهتری داشته باشین. وقتی بودجه تبلیغاتی خودتون رو برای افرادی که به اون چیزی که ارائه میدین علاقه ای ندارن، صرف نکنین، می تونین منابع بیشتری رو برای دسترسی به افرادی که به احتمال زیاد تبدیل می شن اختصاص بدین.
ارسال پیامک از اکسل و دفترچه تلفن هم برای ثبت یادآوری ، اعلانات و اطلاعیه در پنل پیامکی موجود است که مناسب کسب و کارهایی است که قصد دارند مشتری خود را حفظ کنند و با آنها تعامل بیشتری داشته باشند. تبلیغات پولی میتواند با هدف قرار دادن مخاطبان خاص، نتایج سریع و کارآمدتری در کسبوکار شما به همراه داشته باشد و این نتایج قابل اندازهگیری هستند. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تبلیغات شما برای کاربرانی که آن عبارت را جستجو میکنند، نمایش داده میشود. این روش به شما امکان میدهد که تبلیغات خود را در وبسایتها، اپلیکیشنها یا حتی بخشهای خاصی از یک صفحه نمایش دهید. برای مثال، سایت همراه مکانیک که در زمینه خرید و فروش خودرو فعالیت دارد، فضایی را برای تبلیغات در اختیار برندهای مرتبط قرار میدهد.
{چگونه با تبلیغات مشتری جذب کنیم و فروش را افزایش دهیم؟
|}تنها کافی است که با شناخت دقیق مخاطبان هدف و بررسی نیازهای ایشان، بهترین محتوای تبلیغاتی شخصیسازی شده را به هر گروه، فرد یا جامعه از مشتریان احتمالی، نمایش دهید. در این روش، به مشتریان فعلی خود میگویید چنانچه فرد جدیدی را به کسبوکار شما معرفی کنند، در ازای آن یک مشوق (مانند کوپن تخفیف یا محصول رایگان) دریافت میکنند. همچنین، میتوانید برای اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، نوشتن نظر و بررسی یا حتی بازدید از فروشگاه خود، جوایزی برای آنها در نظر بگیرید. میتوان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرمهای برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهرهگیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبطترین تبلیغات هدفمند کلیدواژهای را با توجه به کمپینهای فعال کسب و کار به کاربران نمایش میدهد. این پلتفرم با شبکهای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجارهای همکاری میکند.
بنابراین با تمرکز روی این دستگاهها، میتوانید بیش از نیمی از کاربران اینترنت را هدف بگیرید. با الگو گرفتن از این موارد و رعایت استراتژیهای ذکر شده، میتوانید بازاریابی کسبوکارتان را بهینهسازی کنید و موجب افزایش نرخ کلیک تبلیغاتتان شوید. درک مخاطبان هدف، ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط، انتخاب قالب و پلتفرم مناسب و… به شما کمک میکند تا از ظرفیت بالای این نوع تبلیغات به بهترین نحو استفاده کنید. همانطور که میبینید، کار سادهای نیست و با یک کمپین پرداخت به ازای کلیک (PPC) رفع و رجوع نمیشود. هدف کسبوکارها ایجاد رویههایی است که جذب مشتریان جدید را ساده و سیستماتیک کند. پس عجیب نیست که همواره به دنبال بهترین راه تبلیغات برای جذب مشتری میگردند.
تبلیغات چاپی که سالهاست جایگاه خود را در دنیای تبلیغات حفظ کرده است، شامل پوسترها، بروشورها، آگهیهای روزنامهای و مجلات میشود. همچنین گفتنی است که با وجود تغییرات در طراحی و نحوه استفاده، تبلیغات چاپی همچنان بهعنوان یکی از رسانههای کلاسیک و مؤثر شناخته میشود. در حالی که CTR نشان میدهد که چند نفر روی لینک شما کلیک کردهاند، نرخ تبدیل نشان میدهد که چند تا از این کلیکها به نتیجۀ دلخواه شما منجر شده است. ترکیب این موارد با کلمات و جملاتی که نیازهای مخاطب شما را پوشش میدهند، میتواند مشتری را به کلیک روی لینکهایتان، ترغیب کند.
این جمله معروف ست گادین، نویسنده و کارآفرین معروف آمریکایی، بهخوبی اهمیت... مثلاً این همه کسبوکاری که وبلاگ دارند و در حال خلق محتواهای مفید برای جامعۀ هدف هستند، رویکرد غیرمستقیم را پیش گرفتهاند. اگر ایمیلها را به شکلی هدفمند و شخصیسازیشده برای هر گیرنده بفرستید، شانس تبدیل آنها بالاتر خواهد رفت. در این روش، بهجای کل بازار، روی چند بخش آن دست میگذارید؛ همان بخشهایی که شما برای آن ساخته شدهاید و آنها بیشترین سود را برای شما رقم میزنند. دربارهٔ نحوهٔ بخشبندی، در مقالهٔ «بازار هدف چیست + راههای شناسایی بازار هدف» مفصل صحبت کردیم.
در این مقاله فهمیدیم بازاریابی هدفمند چیست و چقدر میتواند باعث رشد کسبوکار شود. دستهبندیهایی که گروههای مشتاق به محصول یا خدمت را شناسایی میکنند تا انواع اقدامات بازاریابی و تبلیغات مطابق سلیقه و خوشایند آنها طراحی شود. پیام شما باید مخاطب را جذب کند، اطلاعات مفید ارائه دهد و در نهایت او را به اقدام وادارد. برای ایجاد یک پیام موثر باید به نیازها و مشکلات مخاطبان هدف توجه کنید و آنها را در پیام خود منعکس کنید.
انعطافپذیری و بهروزرسانی استراتژی بر اساس نتایج و تغییرات بازار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. تبلیغات هدفمند ابزاری قدرتمند برای جذب مشتریان مناسب و رشد کسب و کار هستش. با انتخاب دقیق مخاطبانی که تمایل دارین به اونها دسترسی پیدا کنین، می تونین مطمئن بشین که هزینه های تبلیغاتی شما به طور موثر صرف می شه.
با تعریف یک پرسونا، میتوانید درک عمیقتری از نیازها، خواستهها و چالشهای مشتریان خود پیدا کنید تا بازاریابی هدفمند را مطابق آنها، اجرا نمایید. برای مثال، تعداد لایک، کامنت و اشتراکگذاری پستها در فضای مجازی، میزان شرکت در نظرسنجیها و مسابقات و بازدیدهای افراد از وبسایت و صفحات محصولات را تحت نظر بگیرید. محصولات و خدماتی که هر یک از مخاطبان هدفتان خریداری کرده یا در سبد خرید خود دارند را تحلیل کنید. تجزیه و تحلیل نتایج کمپینهای تبلیغاتی به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و یک تبلیغ اثربخش داشته باشید و رویکردهای بهینهتری را برای آینده پیادهسازی کنید.
همچنین، دیگر لازم نیست هزینهٔ تبلیغات برای افرادی که به احتمال قوی، قصد خرید از شما را ندارند، بپردازید. ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برای مخاطبینی که دارای یک ویژگی منحصربهفرد هستند، از طریق خرید پنل اس ام اس، ممکن است. تبلیغات دیجیتال شامل تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغات در موتورهای جستجو و تبلیغات نمایشی (Display Ads) است. این نوع تبلیغات انعطافپذیری بالایی دارند و میتوانند به سرعت به سمت مخاطب هدف بازار بروند.
این فرآیند از طریق کانالهای مختلفی مانند رسانههای سنتی (تلویزیون، رادیو، روزنامهها) و دیجیتال (شبکههای اجتماعی، وبسایتها) انجام میشود. بخش دوم این پلتفرم به صورت یک تبلیغدهنده عمل میکند به این معنی که میتوانید کسب و کار خود را از طریق تبلیغات هدفمند اینترنتی در سایتها تبلیغ کنید. نکته مثبتی که در رابطه با این نوع تبلیغ وجود دارد، عدم نمایش تبلیغات منفی و نامرتبط برای مخاطب است و به این ترتیب، هدف اصلی یعنی نمایش تبلیغات به مخاطب هدف، در بهترین شکل ممکن صورت میگیرد.
طبق آمار، نرخ کلیک تبلیغات مبتنی بر دادههای رفتاری مشتریان، ۵/۳ برابر بیشتر است! ۴۰ درصد مردم هم بین تبلیغات هدفمند و تبلیغات تصادفی، اولی را انتخاب میکنند. برای اینکه استراتژی تبلیغاتی شما به طور مداوم بهبود یابد، نیاز به رصد و تحلیل دقیق عملکرد کمپینهای تبلیغاتی دارید. ابزارهای آنالیز مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، هاتجر (Hotjar) یا ابزارهای گزارشدهی داخلی پلتفرمهای تبلیغاتی میتوانند به شما در اندازهگیری موفقیت کمپینها کمک کنند. اگر قصد دارین از تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنین، نرخ های مربوط به تبلیغات رو تعیین کنین. همچنین می تونین از وبلاگ ها، تبلیغات دیجیتال و سایر اشکال بازاریابی دیجیتال برای گسترش آگاهی از محصولات و خدمات خودتون استفاده کنین.
شما میتوانید در این مسیر از خدمات یک شرکت طراحی سایت یا متخصص سئو کمک بگیرید. اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که با مخاطبان هدف شما همسو هستند و مشوقهایی مانند تبلیغات انحصاری یا محصولات رایگان به آنها ارائه دهید. شما باید موفقیت آنها را زیر نظر بگیرید و برای دستیابی به مخاطبان وسیعتر، با چند اینفلوئنسر همکاری کنید. کارکردن با میکرواینفلوئنسرها میتواند برای رشد برند شما بسیار مفید باشد؛ زیرا اغلب آنها میزان تعامل بالاتری به شما میدهند. یکی از مهمترین موانع در تعیین اهداف تبلیغاتی، عدم شفافیت و همراستا نبودن آن با اهداف بازاریابی کلی سازمان است. هنگامی که کسبوکارها تصویر روشنی از مقصد نداشته باشند، حتی بهترین برنامهریزی تبلیغات نیز نمیتواند آنها را به نتایج مطلوب برساند.
این فناوریها امکان نمایش محصولات در محیطهای واقعی و ایجاد تجربه با واقعیت مجازی، تجربهای جذاب و تعاملی برای مخاطبان ایجاد میکنند که باعث تقویت اعتماد مشتری به محصول قبل از خرید میشود. محتوا همچنان پادشاه است و بازاریابی محتوایی در سال ۲۰۲۵ با رویکردهای خلاقانهتر نقش مهمی در تبلیغات ایفا میکند. در این مدل از تبلیغات، از محتوای آموزشی و الهامبخش و ترکیب محتوا با داستانسرایی (Storytelling) برای جذب مخاطب استفاده میشود. این روش با بهرهگیری از فرمتهای مختلف مانند مقالات، ویدئوها و پادکستها قابل انجام است. به همین دلیل بهتر است از پلتفرمی استفاده شود که اصول صحیح نوشتن رپورتاژ آگهی را با هزینهای مناسب فراهم کند که برای این کار میتوان «نشریلا» را به عنوان بزرگترین پلتفرم در این حوزه معرفی کرد.
در مدت چند سالی که از خدمات پیام رسان استفاده کردیم، آن ها را یک تیم دلسوز و صمیمی شناختیم که برای حل مشکل شما هر کاری در توانشان باشد انجام می دهند. در تصویر بالا، با مشاهده تبلیغات یکتانت در این صفحه از سایت و درج عبارت “مطالب پیشنهادی” بهنظر میرسد این محتواهای تبلیغاتی بخشی از مطالب پیشنهادی خود سایت هستند. به بیانی سادهتر، تبلیغات بخشی از دنیای بازاریابی را تشکیل میدهد که از طریق بسترهای مختلف بازاریابی همچون، ایمیل مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ، سئو، تبلیغات محیطی و… دیده میشود. تبلیغات همان جملاتی است که مادرمان برای اینکه اسفناج بخوریم، بهکار میبرد؛ اینکه «اسفناج خیلی خواص دارد و تو را قوی میکند»، یا «اسفناج غذای محبوب ملوان زبل است» و اینجور چیزها. در صورتی که سؤالی دربارۀ نرخ کلیک دارید، از طریق بخش نظرات همین مطلب، با ما در ارتباط باشید.
حتی میتوانید صفحاتی از آنها را برای درج تبلیغ خود انتخاب کنید که حاوی پست مرتبط با خدمات و محصولات شما باشند. یکی از مهمترین فاکتورهای تبلیغات هدفمند، دستهبندیکردن مخاطبان (Audience Segmentation) است. باید همۀ مخاطبان خود را بشناسید و براساس معیارهایی درست، آنها را دستهبندی کنید. هنگام طراحی و اجرای تبلیغ مشخص میکنید که کدام گروه، هدف این تبلیغ هستند و چه محتوا یا رسانهای در جذب آنها مؤثرتر عمل میکند. چگونه میتوان با صرف هزینۀ کمتر و در زمان سریعتری به سطح پایانی قیف فروش رسید؟ این سؤال، دغدغۀ اغلب کسبوکارها در هنگام طراحی کمپینهای تبلیغاتی است.
داستانها قدرتی دارند که حتی سادهترین حقایق را به یادماندنی میکنند و راهی مؤثر برای برقراری ارتباط عمیقتر با مشتریان و افزایش فروش هستند. داستانگویی نهتنها در تبلیغات، بلکه در تمام فعالیتهای بازاریابی شما، ابزاری بیرقیب است. این جادوی قدرتمند، برند شما را زنده میکند، قلبها را تسخیر میکند و پیامتان را در ذهنها ماندگار میسازد. تبلیغات نقش مهمی در آگاهسازی مشتریان دارد و همانطور که پیشتر گفتیم یک ابزار قدرتمند برای معرفی محصولات و خدمات است. یک تبلیغات از طریق ارائه اطلاعات ضروری درباره ویژگیها، مزایا و کاربردها، به مشتریان کمک میکند تا تصمیمات خرید خود را با آگاهی کامل بگیرند. این شفافیت، اعتماد و اعتبار برند را تقویت کرده و به ایجاد رابطهای مثبت و پایدار بین کسبوکار و مشتریان منجر میشود.
این نرمافزار نهتنها با سایر بخشهای کسبوکار ادغام میشود، بلکه این قابلیت را دارد که خودتان اطلاعات را به آن اضافه کنید. اگر پس از دستهبندی، کسبوکار تشخیص دهد یک گروه ارزش بیشتری دارد و با کسب اطلاعات کاملتر راجع به آن، سعی در جلب توجه حداکثری آنها داشته باشد، با نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) طرف هستیم. برای مثال، لباسفروشی زنانه بهجای اینکه کمپینهای گسترده اجرا کند، در فصل تابستان با کمپینهای تخفیفی به سراغ جذب زنان جوان کارمند اهل مد میرود. یک نوع استراتژی بازاریابی که در آن، ابتدا بازار به چند بخش مشخص تقسیم و سپس فعالیتهای بازاریابی مشخصی برای جذب یک یا چند بخش سودآور (محصول شما با خواستهٔ آنها مطابقت دارد) در نظر گرفته میشود. قرار است در این مقاله به شما بگوییم چطور هدفمند بازاریابی کنید و در آخر هم چند نمونه کمپین هدفمند را با یکدیگر بررسی کنیم. استفاده از تبلیغات ارزانقیمت یا غیرحرفهای ممکن است به اعتبار برند شما آسیب بزند.
مثلاً برای تبلیغ صندوقهای سرمایهگذاری، میتوانید گروه علاقهمندان به سرمایهگذاری را انتخاب کنید. نه فقط در رابطه با بازاریابی هدفمند، بلکه در هر نوع اقدام مربوط به بازاریابی، سنجش عملکرد ضروری است؛ پس مرحلۀ آخر، به تجزیهوتحلیل کمپینی که اجرا کردهاید اختصاص دارد. تماسهای تلفنی و حتی رصد اطلاعات خرید مشتری هم نقطهٔ خوبی برای کسب دادهٔ مشتری است. اینجا نرمافزار CRM به کمک شما میآید تا اطلاعات خود را ذخیره و مدیریت کنید.
این هزینه میتواند بر اساس کلیک (PPC)، نمایش یا حتی اقدامات خاص مانند خرید یا تکمیل فرم، پرداخت شود. تبلیغات پولی هم بهصورت آنلاین (مانند تبلیغات در گوگل و اینستاگرام) و هم آفلاین (مانند بیلبوردها و تلویزیون) انجام میشود. با این حال، در دنیای امروز، تبلیغات دیجیتال به دلیل کارایی بیشتر، محبوبیت بالاتری پیدا کرده است. ماجرای قصهگویی را که یادتان است؟ در دنیای تبلیغات، محتوا یکی از ارکان اصلی است. محتوا به کسبوکارها کمک میکند تا با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنند، داستانی بسازند که جذاب باشد و تأثیر بگذارد و یک مشتری بالقوه را به مشتری وفادار تبدیل کند.
پس لازم است برای افزایش فروش و نرخ بازگشت سرمایه به این گروه از مخاطبانتان نیز توجه کنید. تبلیغات هدفمند با استفاده از استراتژیهای هوشمندانه و دقیق، به کسبوکارها این امکان را میدهد تا پیامهای تبلیغاتی خود را به مخاطبان مناسبتر برسانند. برای راهاندازی یک کمپین تبلیغات هدفمند موفق، باید گامهای مهمی مانند تعیین هدف کمپین، مشخص کردن بودجه، شناسایی مخاطبان هدف، راهاندازی کمپین و تحلیل دادههای حاصل از کمپین را به دقت اجرا کنید. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اندازهگیری موفقیت تبلیغات دیجیتال هدفمند خود دنبال کنید. اگر از تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده میکنید، بسیاری از سایت ها اطلاعات مختصری در مورد فعالیت و رفتار خریداران ارائه میدهند. نظرسنجی های مشتریان نیز داده های ارزشمندی در مورد اثربخشی تلاش های بازاریابی شما فراهم میکنند.
با توجه به اینکه ۸۸.۰۲ درصد از جستجوهای کاربران در آسیا در گوگل انجام میشود ( Statcounter)، تبلیغات در این پلتفرم میتواند تأثیر بسزایی داشته باشد. گوگل با توجه به هزینه و کیفیت تبلیغ، جایگاه آن را در نتایج جستجو تعیین میکند. کانون ایران نوین بهعنوان بهترین شرکت تبلیغاتی ایران، صفر تا صد تبلیغات آفلاین و آنلاین را برای کسبوکارها اجرا میکند. دپارتمانهای مختلف کانون ایران نوین با بهرهمندی از دانش روز مارکتینگ و ابزارهای روز دنیا مثل هوش مصنوعی، بالاترین کیفیت را به مشتریان محترم ارائه میکند. تبلیغات هنری است که در طول زمان و با توجه به ظهور رسانهها و کانالهای جدید همواره درحال رشد و تغییر است. با این اوصاف 5 راهکار ثابت وجود دارد، که پیاده کردن آنها باعث میشود تبلیغ شما در هر بستری و به هر شکلی، پیام خودش را به بهترین شکل ممکن منتقل کند.
- {
- شناخت برند به معنای آشنایی مشتریان با نام، لوگو، و ویژگیهای منحصر بهفرد یک برند است. |}
- تفاوتی که بین پرسونای خواننده و خریدار وجود دارد این است که پرسونای خواننده به طور کلی بر چالشهای پیش روی پرسونای شما تمرکز دارد.
- آمار و اطلاعات به شما کمک میکند رفتار مخاطبان هدف را در کمپینهای قبل بررسی کنید و در برنامههای جدید خود براساس موارد واقعیتر سراغ آنها بروید. {
- در نهایت، انعطافپذیری در برابر تغییرات بازار و بازنگری دورهای اهداف، کلید اصلی توسعه کسبوکار و موفقیت در تبلیغات هدفمند خواهد بود. |}
- برای مثال، فرض کنید که کسب و کارتان لباسهای کودکان ۰ تا ۵ ساله را عرضه میکند. {
- مشابه این مورد در تبلیغات اینترنتی نیز صدق میکند و در نتیجه برای رفع این مشکل باید از تبلیغات هدفمند اینترنتی کمک گرفت. |}
اما اگر تبلیغات متنی خود را مشخصتر کنید به گونهای که هدف خاصی را بیان کنند، تبلیغات شما به موفقیت نزدیکتر میشود. اگر تا به حال برای خرید یا فروش در دیوار اقدام کرده باشید، حتماً با دستهبندیهای متنوع آن برای محصولات... در نقطۀ مقابل، کارهایی مثل ارسال ایبوک آموزشی بهمنظور حفظ مشتری، رویکرد مستقیم محسوب میشود. محتوا میتواند در هر فرمی باشد؛ از محتوای متنی (همین چیزی که در حال خواندن آن هستید) گرفته تا ویدئو و ایبوک. شما میتوانید چطور از ایمیل بهره ببرید؟ کمپینهای بازاریابی ایمیلی میتوانند در سطوح مختلف اجرا شوند. برای مثال، اگر میخواهید افرادی را که یک بار از شما خرید کردهاند، به خرید دوم تشویق کنید، باید به سراغ کمپین تبلیغات ریتارگتینگ یکتانت بروید.
یکی از نقاط ضعف این نوع تبلیغات، عدم امکان ردیابی و تحلیل دقیق نتایج است، اما برندهای خلاق این چالش را به فرصت تبدیل کردهاند. آنها با ادغام تبلیغات چاپی در کمپینهای دیجیتال، موفق شدهاند اثرگذاری این روش سنتی را در دنیای مدرن به سطحی جدید برسانند. با این اوصاف بدیهی است که ترکیب خلاقیت با فناوری، تبلیغات چاپی را به ابزاری فراتر از گذشته تبدیل کرده است. علاوهبر این، بهرهگیری از کلماتی که احساس کمبود وقت، از دست دادن فرصت و فوریت را به مخاطب منتقل میکنند، در عناوین تبلیغاتی استفاده کنید.
مهمتر از تعداد افراد هدفگرفتهشده برای تبلیغات و بازاریابی، علاقۀ آنها به محصول یا خدمات است! تبلیغات ریتارگتینگ یا هدفگیری مجدد یک روش هوشمند و بهینه در دنیای تبلیغات است. این نوع تبلیغات به کاربرانی که قبلاً علاقهای نسبت به محصولات شما نشان دادهاند، تمرکز میکند. پس از اجرای کمپین تبلیغاتی، باید دادهها را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید آیا هزینههای شما با کسب مشتریان جدید جبران شده است یا خیر.
این کمپین ثابت کرد که یک پیام ساده و ارتباط واقعی با مخاطب، میتواند دنیای کسبوکار را متحول کند. نایکی بهجای نمایش صرفاً محصولاتش، افراد واقعی را نشان داد که با کفشها و لباسهای این برند ورزش میکردند. این حرکت ساده اما هوشمندانه، احساسات انسانی به تبلیغات نایکی بخشید و توانست مخاطبان را به برند نزدیکتر کند. برای تبلیغ برندتان بهعنوان یک انتخاب ارزشمند، از ابزارهایی مثل نظرات مشتریان و دادههای نظرسنجی استفاده کنید. این روشها به مخاطبان نشان میدهد که برند شما شایسته اعتماد و دنبال کردن است.
برای مثال اگر کاربر A از سایت X بازدید کند و شاهد تبلیغات کیف و کفش چرم یا در واقع همان محصولات سایت شما باشد ممکن است برای کاربر دیگر در این سایت و در همین جایگاه تبلیغات موبایلهای جدید نمایش داده شود. کسبوکارها از این روش تبلیغات استقبال میکنند زیرا معمولا افرادی که قبلا از سایت بازدید داشتهاند اما خریدی انجام ندادهاند را جذب و به خریدار تبدیل میکنند. یکی از راههای تبلیغات هدفمند، هدفگیری بر اساس رفتار یکسان بین یک گروه است. برای مثال، محصولات و خدمات مذهبی برای افراد مذهبی مناسبتر است و آنها از پیشنهادتان بیشتر استقبال میکنند. فرقی نمیکند بخواهید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تبلیغ کنید، مهم این است که محتوای شما متناسب با گروه هدف و به صورت شفاف و صریح باشد. بازاریابی محتوایی نیز در تبلیغات هدفمند نقش اساسی دارد و البته اگر نتوانید محتوای درست و مرتبط تولید کنید، حتی اگر مخاطبان هدف را با دقت شناسایی کرده باشید، همچنان احتمال شکست وجود دارد.
به کمک انواع روشهای بازدید گوگل نیز این امکان وجود دارد تا عملکرد محتوای تولیدی در سایت خود را بهبود بدهید. تبلیغات هدفمند به شما کمک میکند تا تلاشهای تبلیغاتی خود را با استراتژی کلی بازاریابیتان هماهنگ کنید و با پیام مناسب به افراد مناسب دسترسی پیدا کنید. این هماهنگی باعث میشود تلاشهای بازاریابی شما از اهداف و ماموریتهای بزرگتری پشتیبانی کند و به موفقیت کسبوکار شما کمک کند. به طور کلی، معیارهای اصلی ترافیک وبسایت، تعداد عضویت و تعداد تعاملات هدفمند مانند لایک و کامنت است. هرچند، متخصصان بازاریابی شبکههای اجتماعی هزینههای نمایش، هزینه هر کلیک، تبدیل و سایر پارامترها را هم در نظر میگیرند.
این لینک