ارتقادی بازاریابی ویروسی

استراتژی وایرال مارکتینگ

برای پیش بینی لازم، تیزری را راه اندازی کرده و سپس کل قطعه را ارائه دهید. به جستجوی کلید واژه‌ها بپردازید و برای به دست آوردن بهترین مطالب، پول و وقت صرف کنید. محققان بازار باید لیسانس بازاریابی، بازرگانی، روانشناسی، جامعه شناسی یا تجزیه و تحلیل داده‌ها را داشته باشند. داشتن یک پیشینه در مدیریت پایگاه داده یا تجزیه و تحلیل آماری نیز مفید است. یک طراح وب باید دارای مدرک لیسانس علوم در بازاریابی، علوم کامپیوتر یا رسانه‌های جدید و مدرک هنری در زمینه طراحی باشد.

محتواهایی که طنزآمیز باشند، به طور معمول توجه بیشتری را از مخاطبان می‌گیرند. به طور مثال یک ویدئو تبلیغاتی بامزه و خلاقانه می‌تواند اشتراک‌گذاری بالایی را به دست آورد و آگاهی از برند شما را در سطحی قرار دهد که تبلیغات دیگر قادر به این کار نخواهند بود. در این روش کاربر پیام را به دیگران منتقل می‌کند و آن افراد نیز پیام را با دیگر آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند. به این طریق زنجیره‌ای شکل می‌گیرد که در آن هر کاربر در حال اشتراک‌گذاری پیام و ارسال آن به افراد دیگر است. یکی از جوامعی که از این روش استفاده‌های بسیاری می‌کنند، جوامع دینی هستند.

با فراگیر شدن اینترنت و محبوبیت هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی، بسیاری از چیز ها مانند بازاریابی های دیجیتال دچار تغییر شدند. یکی از این تغییرات به وجود آمدن روش های جدید بازاریابی است که یکی از محبوب ترین آن ها در حال حاضر بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی هزینه کمی دارد و می تواند ترافیک و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. برای اینکه بیشتر با این نوع بازاریابی آشنا شوید، در این مقاله در مورد ویژگی های بازاریابی ویروسی توضیح دادیم. برای اینکه موفق باشید، حتما به احساسات مخاطبان توجه داشته باشید؛ زیرا احساسات مخاطبان نیروی محرک بازارایابی ویروسی است.

درست است که اکثر کمپین‌های بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد، ولی در برخی مواقع شانس و اقبال هم به کمک می‌آید. در استفاده از روش بازاریابی ویروسی مهندسی‌شده، محتوای تولیدشده به صورت تصادفی ویروسی نمی‌شود بلکه همه چیز برنامه‌ریزی‌شده و حاصل ماه‌ها تلاش خواهد بود. محتوا در این روش طبق یک استراتژی دقیق تولید می‌شود تا واکنش مخاطب را برانگیزد. گفتنی است بیشتر کمپین‌های بازاریابی موفق که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر عموم جامعه داشته‌اند، از روش مهندسی‌شده برای وایرال شدن محتوای تولیدی خود بهره برده‌اند. در بسیاری از مواقع بازاریابی ویروسی یک حرکت مخفی محسوب می‌شود، زیرا کمپین‌های بازاریابی جوری اجرا می‌شوند که بسیاری از مخاطبان متوجه نشوند که محصول یا خدمتی به آن‌ها فروخته شده است.

به طور مثال شرکت ایرانسل برای افزایش نصب برنامه ایرانسل من از همین روش بهره برده است. این شرکت پیامی را مشخص کرده که در صورت ارسال لینک دانلود به دوستانتان و نصب برنامه توسط آن‌ها، حجم مشخصی از اینترنت همراه را به عنوان یک هدیه از طرف ایرانسل دریافت خواهید کرد. پس از تعیین هدف، به سراغ شناخت مخاطب می رویم؛ همان افرادی که به وایرال شدن محتوای ما کمک می کنند. برای تدوین پرسونای مخاطب، به داده هایی همچون اطلاعات دموگرافیک، ویژگی های رفتاری، چالش ها، ترس ها و مواردی از این دست نیاز داریم. اما مزیت viral marketing چیست؟ یکی از مهم ترین مزیت های این روش، انتشار حداکثری تبلیغ بدون یک ریال هزینه است.

تا سال ۲۰۰۱، Hotmail دارای ۳۰ درصد از بازار ایمیل با ۸۶ میلیون کاربر فعال بود. این نمونه‌ای از مهمترین جنبه‌های بازاریابی ویروسی است، هر مشتری به طور غیر ارادی خدمات خود را فقط با استفاده از آن ارتقا می‌دهد. ریشه‌های بازاریابی ویروسی به سال ۱۹۹۶ برمی‌گردد، زمانی که یک شرکت کوچک به نام Hotline برای تبلیغ سرویس ایمیل جدید خود یعنیHotmail ، به روشی مناسب برای بودجه احتیاج داشت. این مقاله در سایت چکاوک شهر منتشر شده است و شما را با استراتژی‌ها و نکات کلیدی برای اجرای یک کمپین وایرال مارکتینگ موفق آشنا می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با وایرال مارکتینگ آشنا کرده و عناصر مهم بازاریابی ویروسی را به شما معرفی کنیم.

ارائه مشوق عالی کافی نیست و منتظر می‌مانید تا افراد هرچه می‌توانند محتوای شما را پخش کنند. Dropbox یک برنامه ارجاع ساخت است که در آن آن‌ها فقط با درخواست از مردم برای دعوت از دوستان خود، حداکثر ۳۲ گیگابایت فضای رایگان به همه اختصاص می‌دادند. نتیجه آن چه بود؟ Dropbox در مدت ۱۵ ماه از ۱۰۰۰۰۰ به ۴ میلیون کاربر رسید. برای پیوستن به مسابقه، افراد باید آدرس ایمیل خود را در فرم ثبت نام صفحه فرود (لندینگ پیج) Groove وارد کرده و صفحه مسابقه را با دیگران به اشتراک بگذارند. با ورود تعداد بیشتری از افراد، لیست ایمیل آن‌ها از ۰ به بیش از ۲۸۰۰ نفر رسید. علاوه بر رزومه ای با کارهای رایانه ای در آن، طراحان وب اغلب مجبورند نمونه کارهایی را ارائه دهند که توانایی آن‌ها در ایجاد وب سایت را نشان می‌دهد.

اگر استراتژی فوق العاده موفقیت آمیز باشد، سرورهای نامه باید خیلی سریع اضافه شوند، در غیر این صورت رشد سریعا متلاشی و از بین می‌رود. ارزان یا رایگان ممکن است موجی از علاقه ایجاد کند، اما رایگان بودن معمولاً این کار را خیلی سریع تر انجام می‌دهد. وقتی مشتری به شخصی که برایش در شرکت شناخته شده است مراجعه می‌کند، برای تلاش خود پاداش می‌گیرد. فیسبوک بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد، یوتیوب ۱.۵ میلیارد کاربر و اینستاگرام و توییتر به ترتیب فقط ۷۰۰ میلیون و ۳۲۸ میلیون کاربر دارند. استراتژی‌های هوشمند بیدینگ مثل رانندگی با خودروی دنده‌اتومات کار را خیلی راحت می‌کنند؛ ولی ممکن است آن قدر بید را... سادگی شرکت در این کمپین و هدف خیرخواهانهٔ پریل، مردم را به شرکت در این چالش ترغیب می‌کرد.

این ویدیو در پاسخ به فیلمی بود که یک شخص در رسانه‌های اجتماعی برای کمک به دوست دخترش ماشین قدیمی خود را به فروش می‌رساند. این ویدیو بیش از ۴۰۰ هزار بار در شبکه‌های اجتماعی دیده شد و اعتبار و احترام این برند را افزایش داد. اگر ما سعی کنیم محتوایی خلاقانه و شگفت‌انگیزی ایجاد کنیم کاربران  تصمیم می‌گیرند آن محتوا را به اشتراک بگذارند و بنابراین ارتباط شخصی با نام تجاری شما برقرار می‌کنند. این بدون شک یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند درمورد برند‌سازی و آگاهی از نام تجاری است. شبکه‌های اجتماعی به دلیل سهولت و سرعت اشتراک‌گذاری زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. فیلم‌های متحرک، جالب، تعجب برانگیز و دیدنی در یوتیوپ از جمله مثال‌های این نوع بازاریابی هستند که به سرعت در فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

با دادن چیز ارزشمندی ممکن است امروز یا فردا سود نداشته باشید اما اگر بتوانید علاقه مردم را به خود جلب کنید، به زودی سود خواهید برد. امروزه بسیاری از برندها و همچنین افراد حقیقی، از تاکتیک‌های بازاریابی ویروسی در کمپین‌های خود به عنوان راهی برای جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که بازاریابی ویروسی چیست و چگونه می‌تواند برند شما را یک شبه به موفقیت برساند. استفاده از اسم ویروس بر روی این شیوه بازاریابی به این خاطر است که پیام بازاریابی شما به سرعت و به طور گسترده بین مخاطبان پخش می شود و آن ها را درگیر خود می کند. در واقع در این شیوه بازاریابی توزیع پیام توسط خود کاربران صورت می گیرد و کاملا ارگانیک است.

محتوای تولیدی شما هر چقدر هم مفید و کاربردی تلقی شود، اگر دارای عنوان خوبی نباشد، مخاطبان را به خود جذب نخواهد کرد. پس توجه به نوشتن عنوان ویروسی و جذاب برای وایرال شدن محتوا بسیار مهم است. استفاده از ویدئو برای ساخت محتوا یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی ویروسی است. برخلاف متن یا عکس، ویدئو فرصت آن را دارد که محصول یا خدمت مورد نظر را در زمان کافی معرفی کند و موجب آشنایی مخاطب با آن شود. به طور معمول نیز ویدئوها طرفداران بیشتری دارند و برای مخاطبان نسبت به عکس و متن، جذابیت بیشتری دارند.

گفتنی است وایرال مارتینگ در کنار مزایای خوبی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است که می‌تواند بازاریابی دیجیتال شما را مورد تهدید قرار دهد. در نتیجه لازم است قبل از شروع این استراتژی، همه چیز را به خوبی بررسی کرده و با توجه به پتانسیل برند خود، از این نوع بازاریابی بهره ببرید. وقتی توی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌ذاری، متن خودت رو با هشتگ‌های زیاد پر نکن، که می‌تونه ظاهر بهم‌ریخته‌ای ایجاد کنه و از پیام اصلی‌ت منحرف بشه. ایده‌آل اینه که ویدئوها رو تا حداکثر ۳۰ ثانیه نگه داری—فقط به اندازه‌ای که پیام‌ت رو بدون هیچ چیز اضافی برسونه. شانس بیشتری برای ویروسی شدن کمپین بازاریابیت داری اگه منحصر به فرد، نوآورانه و جذاب باشه. یکی از اولین کمپین‌های بازاریابی ویروسی توسط هات‌میل ایجاد شد وقتی که آدرس‌های ایمیل رایگان به مشترکین جدید پیشنهاد کردن—و اونا تونستن حدود یک میلیون مشترک تو فقط شش ماه جذب کنن.

یک تکنیک بازاریابی ویروسی عالی می‌تواند به معنای مشارکت با سایر شرکت‌ها برای بدست گرفتن یک بازار و مواجهه با بازارهای مختلف باشد. هیچ چیز مانند ارائه یک جایزه ویژه یا حتی یک مسابقه به عنوان بخشی از نام تجاری شما باعث اشتراک‌گذاری ویروسی توسط مخاطب نخواهد شد. ایجاد یک مسابقه که فرصتی برای برنده شدن در آن وجود دارد می‌تواند در اشتراک‌گذاری منظم برند شما توسط مخاطب بسیار کمک کننده باشد. یک مسابقه که بیش از یک ماه طول بکشد می‌تواند باعث شود اخبار شما برای آن مسابقه هزاران یا حتی میلیون‌ها بار به اشتراک گذاشته شود. بیشتر برنامه های بازاریابی ویروسی برای جلب توجه ، محصولات یا خدمات ارزشمندی را به صورت رایگان ارائه می دهند. این گمانه زنی ها باعث شد IHOP بیش از 113 میلیون دلار درآمد از رسانه اجتماعی کسب کند و فروش همبرگر آنها را افزایش دهد.

شرکت ببک با استفاده از یک تبلیغ انیمیشنی ساده و تنها با یک جمله ساده «حالا ماه شدم» توانست سال‌های بسیاری در ذهن مخاطبان باقی بماند. بعنوان مثال یکی از مواردی که در این امر می‌تواند کمک کند، استفاده از براکت در عنوان مقاله است. طبق گزارش HubSpot، اگر از براکت در عنوان مقاله استفاده شود، امکان کلیک روی آن بیشتر می‌شود. به طور مثال زمانی که در انتهای عنوان از [2023] استفاده شود، نشان‌دهنده به‌روز بودن مقاله بوده و به همین دلیل مخاطبان علاقه بیشتر به خواندن آن پیدا خواهند کرد. در کنار این که احساسات مثبتی چون شوخی و تفریح می‌تواند مخاطب را به اشتراک‌گذاری محتوا تحریک کند، احساسات منفی چون گناه، عصبانیت و غم هم می‌تواند چنین اثری داشته باشد.

اگر کمپین شما می‌تواند رسانه‌ها را نیز درگیر خود کند، بهتر است به شما کمک کند تا تبلیغات خود را به دست آورید. حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان برای عمل (CTA) باشد، تا به کاربران بگوید پس از شنیدن پیام شما باید چه اقدامی انجام دهند. اکنون روزنامه یا صفحه وب شخص دیگری پیام بازاریابی شما را پخش می‌کند و منابع شخص دیگری به جای منابع شما تخلیه می‌شود. مدت‌هاست که بازاریابان شبکه، قدرت این شبکه‌های انسانی را درک می‌کنند، هم شبکه‌های قوی و هم روابط شبکه‌ای ضعیف تر! حتی با وجود این سیاست‌ها، برخی از گیرندگان وجود دارند که احساس می‌کنند بازاریابی ویروسی یک عمل درهم است.

البته انتظار نداشته باشید هر محتوایی که تولید می‌کنید ویروسی شود. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت در این روش از مارکتینگ، دیگران هم نقش پر رنگی ایفا می‌کنند. تنها کاری که از دست شما بر می‌آید، تولید محتوای با کیفیت و خلاقانه است. برای اینکه ببینید چطور کسب و کارهای بزرگ از بازاریابی ویروسی استفاده می‌کنند، بهتر است به سراغ یکی از بزرگترین برندهای دنیا، یعنی کوکاکولا برویم. این برند، توانسته است با ترکیب بسیار عالی بازاریابی چریکی و ویروسی، یک کمپین بسیار موفق را هدایت کند.

در این شیوه که به وایرال مارکتینگ همهمه یا پرسروصدا معروف است، از حدس و گمان و شایعه برای جلب توجه مخاطبان استفاده می‌شود. از آنجا که بازاریابی ویروسی عاطفی بر احساسات و عواطف مخاطبان تمرکز می‌کند، تأثیر عمیقی بر آن‌ها می‌گذارد و اغلب کاربران نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. در این نوع بازاریابی، احساساتی مانند شادی، خشم یا حتی ترس در مخاطبان برانگیخته می‌شود. مثل بنرهای تبلیغاتی شیپور که نه‌تنها در سطح شهر، توجه افراد را جلب کردند، بلکه بارها در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند. استفاده از محتواهایی مثل کوییزهای سفارشی‌سازی‌شده در شبکه‌های اجتماعی، میم‌های جالب، اینفوگرافیک‌های پربار، پازل‌ها و… از تکنیک‌های خوب بازاریابی ویروسی به حساب می‌آیند. این نوع از بازاریابی از انواع مختلفی تشکیل شده و دارای تکنیک‌های مختلفی است که با توجه به نوع کسب‌وکار می‌توان از هر کدام برای معروف‌تر شدن برند خود استفاده کرد.

استراتژی وایرال مارکتینگ یکی از موثرترین روش‌ها برای افزایش آگاهی از برند در فضای دیجیتال است. این استراتژی بر ایجاد محتوای جذاب و تاثیرگذار تمرکز دارد که بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن توجه مخاطبان را جلب کرده و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شود. با استفاده از تکنیک‌های خاص در وایرال مارکتینگ، کسب‌وکارها می‌توانند محتوای خود را به طور گسترده‌ای در اختیار میلیون‌ها کاربر قرار دهند، بدون اینکه هزینه‌های زیادی صرف کنند. در نتیجه، استراتژی وایرال مارکتینگ می‌تواند به برندها کمک کند تا مخاطبان جدیدی جذب کنند و رشد سریع‌تری داشته باشند. هدف اصلی بازاریابی ویروسی ایجاد انتشار سریع و گسترده‌تر محتوا و افزایش شناخت برند است.

از طرف دیگر، یک فعالیت ویروسی موفق می تواند معجزه هایی برای نتایج برند شما ایجاد کند. هنگامی که محتوای کسب و کار یا تبلیغات مورد علاقه کاربران را تا حدی جلب می کند که توسط عموم مردم و نه فقط مخاطبان تجاری کسب و کار پخش می شود یعنی آن کسب و کار در استراتژی خود موفق شده است. در بازاریابی ویروسی بعد از مدتی ممکن است بازار با محتواهای متنوع ویروسی اشباع شده و مخاطبان با حجم زیادی از اشتراک گذاری آن محتوا و یا محتواهای مشابه مواجه شوند. در این حالت ارزش و جذابیت محتواها برای مخاطبان کاهش می‌یابد و وایرال مارکتینگ ما ممکن است نتیجه مطلوب را به دست نیاورد؛ به همین علت تجدید نظر و نوآوری در محتواها ضروری است. در بازاریابی ویروسی ، کاربر شبکه های اجتماعی کسی است که تصمیم به شرکت و به اشتراک گذاری محتوا می گیرد.

دلیل این امر، تمرکز موتورهای جستجو بر روی طراوت، منحصر به فرد بودن، تنوع، متن  مرتبط بودن و اصالت محتوا است. این اطلاعات همچنین باید در تمام نامه نگاری‌های الکترونیکی شرکت برای اهداف بازاریابی ارسال شود. بنابراین حتی اگر مردم هنوز آماده خرید از شما نباشند، قطعاً شما را فراموش نمی‌کنند. اصولاً از کاربران خود استفاده می‌کنید تا پیام خود را به شخص بعدی، خواه دوست، آشنا یا مردم هدایت کنند. شما که دنبال نمونه متن برای تبلیغ کانال روبیکای خود به این مقاله رسیده‌اید، حتماً می‌دانید که بدون تبلیغات، کانالتان... این جمله معروف ست گادین، نویسنده و کارآفرین معروف آمریکایی، به‌‌خوبی اهمیت...

برای درک بهتر مفهوم تبلیغات و بازاریابی ویروسی میتوانید از کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی نوشته دیوید اگیلوی استفاده کنید. در این کتاب با رویکردهای خلاقانه در بازاریابی بیشتر آشنا خواهید شد و خواهید آموخت که چطور در مسئله تبلیغات و بازاریابی خلاقانه عمل کنید. به کار بر روی آن عناصری بپردازید که به بهترین وجه برای مکان شما مناسب هستند و به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید. این به کمک می‌کند تا به محتوا نگاهی بیندازید تا نام تجاری خود را با شخصیت های طراحی شده برای مخاطبان گسترده تان، تبلیغ کنید. تحقیق اولین کاری است که شما باید انجام دهید تا با انواع محتوایی که به خوبی و سریع با مصرف کنندگان از محصولات مختلف طنین انداز می‌شوند، آشنا شوید. صفحه لندینگ شما برای بازاریابی ویروسی فقط یک صفحه ثبت نام منظم نیست.

در این بخش، ما تکنیک هایی را که می توانید برای انجام تلاش های بازاریابی خود استفاده کنید را شرح خواهیم داد. تصور کنید که محصولات و خدمات شما ناگهان در دستگاه های همه ی افراد قرار داشته باشد. اگر این کار به خوبی انجام شود، کسب و کار شما به صورت چشمگیری توسعه می یابد. بازاریابی ویروسی اغلب همراه با روش های دیگر بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد. جنبه ویروسی این کمپین مدت ها قبل از انتشار تبلیغات تجاری، پیش پرده ها، پوسترها و سایر اشکال بازاریابی سنتی در مورد این داستان غوغایی ایجاد کرد.

برای اتخاذ یک رویکرد داده محور در راستای ساده کردن مسائل، باید مراقب چند مورد از فاکتورهایی در شبکه‌های اجتماعی باشید که به تعیین ویروسی بودن محتوا کمک می‌کنند. برخی از این فاکتورها عبارتند از لایک و اشتراک گذاری، بازدیدها، آنالیز هشتگ و غیره. مسلماً اگر فیلم ویدئویی شما به گونه‌ای ساخته شود که دارای جذابیت، خلاقیت و کیفیت باشد، می‌تواند بازدیدکنندگان را به انتشار خود تشویق نماید. البته، به شرط آنکه شما فقط برند خود را در این ویدئو تبلیغ نکرده باشید و چیزی ارزشمند به کاربر ارائه داده باشید. یک ویدئو جذاب و سرگرم‌کننده که ما حاضریم با کمال میل، با دوستان خود به اشتراک بگذاریم.

بعد از همه تأییدها، محتوای خود را ایجاد و منتشر کنید تا به ویروسی شدن آن کمک نمایید. برای دریافت یک محتوا بدون اشتباه و کاملاً خلاصه، برای کمک به شما در نوشتن اسکریپت‌ها از Master Australian یا Grammarly استفاده کنید. بعد از اینکه ویدیو بازدید کافی داشت، این شرکت می‌تواند هدف واقعی خود را فاش کند و بینندگان خود را متقاعد کند که بدون استفاده از تبلیغات سنتی، اطلاعات بیشتری در مورد این نوشیدنی جستجو کنند. اگر این ویدئو واقعی به نظر برسد، ممکن است افرادی که آن را می‌بینند ترغیب شوند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. بازاریابی ویروسی به عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل یا به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگ تری که از انواع مختلف بازاریابی استفاده می‌کند، مفید واقع می‌شود.

در ادامه با روش‌های انتقال محتوا در بازاریابی ویروسی آشنا خواهید شد. یکی از نمونه‌های بازاریابی ویروسی عاطفی، کمپین تبلیغاتی #Like a Girl (مثل دخترها) بود که برنده جایزه امی نیز شده است. ویروس عاطفی دربرگیرنده محتواهای عاطفی است که واکنش‌هایی چون خنده، خشم یا گریه را برای مخاطب به همراه دارد. ویژگی مهم این نوع از بازاریابی ویروسی این است که افراد نمی‌توانند محتوای شما را نادیده بگیرند و به دلیل احساسی که از آن می‌گیرند، محتوای مورد نظر را با افراد دیگر به اشتراک می‌گذارند. از طریق این ابزار، امکان ارسال پیام های تبلیغاتی هدفمند به موبایل یا دسکتاپ مخاطبان ایجاد می شود.

منظور از این اسم گذاری، سرعت پخش شدن یک کار تبلیغاتی یا اقداماتی است که در جهت بازاریابی انجام می شود. این عبارت، از کلمه ویروس گرفته شده که نشان دهنده قدرت پخش و سرایت بالای آن است. حداقل، محتوای شما باید شامل نوعی فراخوان به اقدام (CTA) باشه که به کاربران بگه بعد از شنیدن پیام شما چه اقدامی انجام بدن. برخی از موفق‌ترین کمپین‌های ویروسی شبکه‌های اجتماعی همچنین فرصت‌هایی برای مخاطب ایجاد می‌کنن تا نظر بده، محتوای خودشون رو ایجاد کنه یا به‌نوعی همراه بازی بشه. در حالی که هیچ تضمینی وجود نداره که کمپین بازاریابی شما ویروسی بشه، چند استراتژی بازاریابی ویروسی ثابت‌شده وجود داره که می‌تونید برای افزایش شانس موفقیت اون استفاده کنید. بعد از همه، محتوای ویروسی معمولاً به‌طور تصادفی اتفاق نمی‌افته و بیشتر نتیجه توجه دقیق به رفتار مصرف‌کننده هست.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری